CMR is een internationale conventie bij grensoverschrijdend wegvervoer. De afkorting staat voor Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route (Conventie voor het Internationaal Vervoer van Zaken over de Weg).
Via oefeningen leert u hoe u de CMR-vrachtbrief correct en volledig invult. Daarnaast komt u ook te weten hoe een ongevalsaangifte volledig aangevuld wordt via het Europees aanrijdingsformulier.
Deze module is erkend voor 7 kredietpunten en is een combinatie van thema 2 en 3.
Programma
- Theorie (4 uur)
Het CMR-verdrag: toepassingsgebied CMR-verdrag, Belgische en internationale transportwetgeving en reglementering, soorten vervoersdocumenten, algemene transportbepalingen - Noodsituaties kunnen beoordelen (1 uur)
Het Europees aanrijdingsformulier - Praktijkoefeningen (2 uur)
Invullen CMR-documenten en het Europees aanrijdingsformulier
Aanvullend
Nxtpro (Skilled by bv & dochteronderneming van Syntra Midden-Vlaanderen) is een door MOW erkend opleidingscentrum met het nummer OC-086.
Bestuurders met een rijbewijs C of D moeten naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken wanneer zij bezoldigd vervoer (goederen of personen) willen uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet een chauffeur elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Vanaf de 2de cyclus mogen de onderwerpen van de nascholingen niet meer vrij gekozen worden, maar dient een chauffeur uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module te volgen.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden
- Ecodrive (met individuele praktijkrit) (NL/F)
- Defensief rijden (met individuele praktijkrit)
- Ladingzekering (NL/F)
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
- Rij- en rusttijden en digitale tachograaf (NL/F)
- Wegcode en Europees aanrijdingsformulier (NL/F)
- Rij- en rusttijden, digitale tachograaf + CMR
- Vervoer van gevaarlijke stoffen onder vrijstelling ADR
- Uitzonderlijk vervoer
- Veilig aan de slag als chauffeur (NL/F)
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
- EHBO voor de chauffeur (NL/F)
- Ergonomie, fit & gezond
- Attitudetraining (NL/F)
- De chauffeur als ambassadeur
- Preventie en criminaliteit
- Dodehoek en manoeuvreren (NL/F)
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing ook minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Ecodrive of Defensief rijden).
Sectorpremies
Voor bedienden tewerkgesteld onder het Paritair Comité 226 (bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek) kunt u voor deze opleiding een aanvraag tot subsidiëring indienen bij het Vormingsfonds LOGOS. Kijk op de website van LOGOS voor de regelgeving.
Het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (SFTL) kent jaarlijks een opleidingsbudget toe aan elke werkgever uit de sector transport en logistiek. Dit budget kan de werkgever aanwenden om opleidingen te bekostigen voor zijn arbeiders die hij bij de RSZ in de categorie 083 aangeeft. Klik hier voor meer info over het SFTL.
Deze opleiding is erkend door het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwsector (FVB/Constructiv). Voor arbeiders uit PC124 kan je als bedrijf aanspraak maken op zowel een (verhoogde) tussenkomst in de opleidingskost als een tegemoetkoming in de loonkost van de arbeider. Meer info via www.fvb.constructiv.be
Voor wie
Chauffeurs met rijbewijs C/C1/CE/C1E behaald voor 10 september 2009.
Examens, getuigschrift / diploma en vrijstellingen
Elke module van 7u levert je een attest met 7 kredietpunten op. In totaal heb je over een periode van 5 jaar 35 kredietpunten nodig om jouw CODE 95 (vakbekwaamheid) te kunnen vernieuwen op je rijbewijs.
Er is geen examen verbonden aan de opleidingen, maar er is wel een aanwezigheid van 100% vereist. Dat betekent dat het start- en einduur van de opleiding strikt dient gerespecteerd te worden.
Attesten
Na de opleiding registreren wij uw deelname in Cronos, de database van MOW.
U kan via “Mijn burgerprofiel” zelf controleren welke modules door u werden gevolgd en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
De individuele attesten worden slechts op uitdrukkelijk verzoek elektronisch doorgestuurd (niet meer op papier). Enkel voor buitenlandse chauffeurs wordt hier een uitzondering op gemaakt, aangezien zij niet de mogelijkheid hebben dit via “Mijn burgerprofiel” te consulteren.